Utilizarea scrisului a fost determinată de mai mulţi factori: tradiţiile sociale, tradiţiile religioase, şcoala, învăţământul public, migraţia, dezvoltarea aparatului administrativ, comerţul, mentalitatea. Istoria folosirii scrisului este marcată de o serie de revoluţii: apariţia tiparului în secolul al XV-lea, procesul de alfabetizare din secolele XVI-XIX, extinderea cititului în secolul al XIX-lea, schimbările majore din domeniul comunicării, multiplicara şi scrisul electronic în secolul al XX-lea. Pe lângă rolul tradiţional jucat în administraţia de stat, în viaţa ştiinţifică şi artistică, scrierea a avut o contribuţie importantă şi la consolidarea sistemelor valorice pe plan local (legi săteşti), în economie (legile breslelor, registre contabile), în stabilizarea relaţiilor sociale (inventarul dotei, testament), în redactarea cunoştinţelor şi a tradiţiilor (însemnări manuscrise), în petrecerea timpului liber (scrisul amator), în structura vieţii cotidiene (comunicare). Începând cu secolul al XVI-lea, scrierea s-a răspândit în rândul tot mai multor categorii sociale (iobagi, ţărani, muncitori, populaţie rurală, femei, copii). Alfabetizarea a facilitat urmărirea ştirilor din ziare, citirea almanahurilor, precum şi a publicaţiilor de popularizare a ştiinţei. Din secolul al XVIII-lea şi birocraţia a îndemnat mulţimile să utilizeze scrisul. În secolul al XIX-lea fenomenul migraţiei s-a generalizat, scrierea devenind o modalitate de contact esenţială. Răspândirea scrierii a influenţat atât reproducerea, cât şi lichidarea inegalităţilor sociale, organizarea şi utilizarea cunoştinţelor, autoreprezentarea individului, transformările sensibilităţii istorice, obiceiurile de menţinere a contactelor, relaţiile dintre limba scrisă şi vorbită, calitatea lor, statutul culturilor locale, organizarea mediului ambiant, structura spaţiului public. Prin utilizarea scrisului, s-au activat diferite semnificaţii sociale: prestigiul scrierii şi al cititului, al scrierii şi al analfabetismului, al scrierii de mână şi al tiparului, al limbii materne şi al celei oficiale, scrierea de tip masculin şi de tip feminin. Formele scrierii, respectiv ale utilizării ei pot fi variate: scriere creativă, copiere, compilaţia, ciorna, scriere activă şi pasivă. Folosirea scrisului este legată de diferite roluri şi statusuri formale sau informale. Textul scris poate apărea în context relevant sau irelevant, primar sau secundar. Scrisul are o serie de funcţii: magice, religioase, informative, comunicative, de autoexprimare.
Cercetarea istoriei scrisului, iar în cadrul acesteia, a culturii populare scrise a început în prima jumătate a secolului al XX-lea (Hajnal 1921, 1933; Várkonyi 1943, 2001). Cercetările din România au avut ca temă alfabetizarea (Sipos 1980; Pál 1996), istoria scrierii şi cititului (Dankanits 1974; Jakó 1976, 1977), inscripţiile de pe clădiri (Kelemen 1945; Entz 1994), sistemele de scriere (scrierea runică a secuilor: Ferenczi-Ferenczi 1979; Ráduly 1995, 2004), semnele scrise ale ceangăilor (Kós 1994), criptografia (István L. 1999), simbolurile utilizate de Lábán pentru înregistrarea paşilor de dans (Könczei 2002), semnele de proprietate (Kabay 1978), arhivele familiale (László Gy. 1943; Bözödi 1944; Imreh 1960; Kós 1977, 1977a, 1978, 1998, 1999; Keszeg 1998; Becze 2001), sistemul de scriere populară (Keszeg 1997a, 2008; Keszeg szerk. 1999; Vajda 2006), memoriile (Tóth 2006, 2007; Keszeg 2007; András 2008; Berekméri 2008), practica scrierii la scriitorii amatori (Keszeg 2006; Keszeg szerk. 1999a; Farkas 1999; Jakab 1999; Major 1999; Faragó - Hála 2000; Nagy 2007; Kiss 2010), înscrisurile din albumele de amintiri (István 2003, 2003a).
1. Prezenţa scrierii populare în ritualuri a fost constant documentată de poezia populară din secolele XVI-XVIII, de literatura etnografică din secolul al XIX-lea, de manuscrisele ţărăneşti care au început să apară în secolul al XIX-lea. Poezia nunţii e creaţia specialistului local (vornicul, învăţătorul, preotul, poetul popular), în timpul ceremoniei e prezentată de vornic, iar poeziile sunt păstrate în cărţile vornicilor. Poezia vornicului îi salută şi îi prezintă pe participanţii la nuntă, prezintă mâncărurile festive, realizează schimbarea de status a tinerilor, canalizează sentimentele, conduce ritualul. (Pentru poeziile, cărţile vornicilor, vezi Keszeg 1991: 17-72, 2008: 188-202; Fazekas 2000; în monografiile dedicate obiceiurilor vezi pentru Trei Scaune Konsza 1957: 419-437; pentru Călata Nagy 1984: 107-119; Vasas-Salamon 1986: 356-407; pentru Ţara Bârsei Seres 1984: 424-466; pentru Sândominic-Ciuc Balázs 1994: 278-336; pentru Ozd Horváth 1971: 121-139; pentru Scaunul Secuiesc al Arieşului Keszeg 2004: 232-234). Textele rituale scrise ale înmormântărilor sunt poeziile de rămas bun, necrologurile, inscripţiile de pe coroanele de flori, de pe monumentele funerare. Funcţia comună a acestui grup de texte este construirea, prezentarea şi eternizarea memoriei celui decedat, prezentarea familiei îndoliate, a legăturilor genealogice, transferul memoriei celui decedat (Keszeg 2000, 2002, 2002; pentru regiunea Homorodului, Balázsi 2000; pentru Scaunul Secuiesc al Arieşului, Keszeg 2004: 292-328; Fodor 2008; pentru regiunea Târnavelor, Adorjáni 2006). Forma manuscrisă a necrologului e cunoscută din secolul al XVII-lea, iar cea tipărită, din secolul al XIX-lea (Keszeg 1999, 2008: 202-213; Deák 1999; Salló 2007).
Poezia de adio a fost, în secolele XVI-XVIII, un accesoriu al călătoriilor din perioada de studii universitare, a peregrinărilor. În a doua jumătate a secolului al XVIII-lea au apărut cărţile de amintiri, tipice pentru clasa de mijloc. Perioada lor de glorie a fost legată de sentimentalism, de spiritul stilului Biedermeier. Cu timpul, notele din paginile de album au devenit o parte integrantă a sferei familiale, a vieţii de societate, în primul rând în cultura feminină. În cultura ţărănească ele au apărut în a doua jumătate a secolului al XIX-lea. În prima jumătate a secolului al XX-lea, poezia de adio trece în cultura bărbaţilor încorporaţi în armată, iar de la jumătatea secolului al XX-lea, în subcultura tinerilor din gimnazii sau şcoli elementare. Scrierea unei poezii de adio este un gest ritual de despărţire, imortalizând perioada petrecută împreună (vacanţă, serviciu militar, ciclu de studii). Albumul prezintă în mod selectiv mediul social al proprietarului, poziţia socială, canalizează emoţii şi idei, legând evenimentele de sentimente şi idei. Odată caietul închis, el începe să trăiască o viaţă proprie, fiind o formă de memorie expusă, de multe ori fiind transmis din generaţie în generaţie. Textele acestor caiete se află undeva între cultura de elită (lirică, filozofie, religie), cultura de consum (şlagăre, cântece, reclame) şi cultura populară (Keszeg 1991: 73-194, 1991a, 1997, 2008: 214-222. În culegere: Zsigmond-Palkó 1996: 85-95.).
2. Secolele XVI-XVIII au produs o reglementare mai aprofundată a convieţuirii, a legilor. Între 1872-1934 au apărut cele opt volume ale culegerii de documente secuieşti din secolele XIII-XVIII (Szabó-Szádeczky-Barabás 1872-1934), cu o nouă serie începută în 1983, cuprinzând documente din secolul al XVI-lea (Demény - Pataki -Tüdős 1983-2004). Scrisoarea de zestre şi testamentul sunt forme ale contractului din cadrul familiei. Redactarea lor era reglementată prin legi din secolul al XVII-lea. (Pentru date referitoare la istoria testamentelor: Tárkány Szücs 1961. Pentru cercetarea scrisorilor de zestre: Kós 1977; Gazda 2002, 2003, 2005; Szőcsné Gazda 2006. Pentru testamente: Zsók 1999; Deák 2003; Kovács Kiss 2004.) Legile viilor au fost redactate între secolele XVII-XIX, iar din secolul al XVIII-lea au intrat în vigoare legile referitoare la exploatarea pădurii (Csoma 1993). Cel care a prelucrat practicile de legiferare a regulilor convieţuirii din comunităţile rurale secuieşti a fost Imreh István. Legile publicate sunt din perioada 1581-1846. Ele codifică deciziile luate de adunarea sătească, instituţia supremă a comunităţii autonome. Legile săteşti reglementează asigurarea liniştii, straja, stingerea incendiilor, primirea preotului şi a învăţătorului, pedepsele pentru încălcarea normelor de convieţuire, recuperarea pagubelor, împărţirea bunurilor comune, ordinea păscutului, utilizarea pământurilor şi a pădurilor comune (Imreh 1983).
3. Transcriera cunoştinţelor utile în caiete manuscrise a început în secolele XVII-XVIII. Culegerile de poezii şi cântece, codicele sunt scrise de mână, în format de carte. Au devenit cunoscute sub numele de cărţi de cântece manuscrise sau versuri manuscrise. De obicei conţin versuri ale unor cântece, mai rar şi notaţia muzicală, creaţii literare în versuri, precum şi diferite menţiuni cu conţinut variat. Aceste caiete au fost răspândite până pe la sfârşitul secolului al XIX-lea - începutul secolului al XX-lea. Preferinţele persoanei care începea caietul determinau structura şi conţinutul lui. Caietele manuscrise de cântece erau începute de obicei de fete sau de băieţi în timpul stagiului militar, eventual după terminarea lui. Culegerile se îmbogăţeau pe parcursul deceniilor şi erau păstrate în familie. Conţinutul lor consta atât din tradiţia populară locală, respectiv din repertoriul popular al altor regiuni, cât şi din cântecele difuzate de tipărituri şi mai târziu de posturile de radio. Catalogul „cărţilor de cântece manuscrise şi al manuscriselor versificate" din secolele XVI-XIX a fost publicat de Szabó T. Attila în 1934 şi 1941 (Szabó 1934, 1941). „Bibliografia cărţilor de cântece manuscrise şi a culegerilor de poezii maghiare" din perioada 1565-1840 a fost editată de Stoll Béla în 1963 (Stoll 1963). Faragó József (Faragó 2000) a publicat descrierea unei cărţi de cântece din Homoródalmás (Mereşti, jud. Harghita)
Bazată pe tradiţii mai vechi, carneţelul militarului a devenit popular în perioada împăratului Franz Josef. Autorii acestor caiete manuscrise sunt militari, bărbaţi trimişi pe front. Pe parcursul copierii textelor, autorii se identifică cu textele care prezintă viaţa de militar, cu atitudinile, sentimentele, ideile prezentate în ele. Atitudinile tipice sunt, pe lângă atacurile la adresa împăratului şi a sergenţilor, camaraderia, dragostea de patrie şi de familie. Un alt fond al textelor îl reprezintă cântecele (populare), poeziile de adio învăţate încă acasă sau copiate din caietele camarazilor, scrisorile adresate membrilor familiei (unele în versuri), descrierile evenimentelor de pe front sau din viaţa militară, creaţiile proprii.
Formele tipice ale caietelor manuscrise ale femeilor sunt cartea de bucate sau caietele cu reţete. Avem cărţi de bucate manuscrise întocmite la sate încă din secolul al XIX-lea. Cărţile de bucate se găsesc în mediu familial, fiind arhive tipice ale scrisului şi ale cunoştinţelor feminine. Două sunt motivele care au dus la apariţia lor. Fata, tânăra gospodină care se pregătea să îşi conducă propria gospodărie a adunat reţetele bucătăriei familiale într-un caiet. În acest caz, cartea de bucate susţine, transmite tradiţiile familiei. În al doilea caz, gospodina adună încontinuu reţetele culinare necunoscute. În acest caz, bucatele noi întregesc meniul familial cu elemente noi, necunoscute. O carte de bucate scrisă de mână din 1828 a fost prezentată de Fejér Anikó (Fejér 1981).
Cărţile manuscrise de medicină umană sau animală s-au înmulţit în secolele XVII-XVIII. Autorii şi-au notat observaţiile din diverse motive: medicii profesionişti, şcoliţi, au scris lucrări de etnobotanică pentru a populariza anumite cunoştinţe; doamnele din lumea bună, gospodarii copiau sau notau - printre alte însemnări - şi reţete de leacuri pentru membrii familiei sau pentru animale. Olosz Katalin a publicat culegeri de reţete care se găsesc în bibliotecile din Cluj (Olosz 1995, 2002). „Cărticica de remedii" („orvosló könyvecske") din Ghelinţa (secolul al XVIII-lea) a fost publicată de Halászné Zelnik Katalin (Halászné Zelnik 1992).
Cărţile de cântece religioase (kancionálé, zsoltároskönyv, levél sau istória) conţin cântece religioase şi rugăciuni care nu sunt liturgice şi nu sunt destinate uzului congregaţiei. Cântecele şi rugăciunile din caiete sau din cărţile populare erau prezentate, sub îndrumarea cantorului, de grupuri religioase la praznice, priveghiuri, seri de rugăciune. Tipologia temelor tratate de caietele manuscrise ale secuilor din Bucovina (culegeri de cântece religioase, cărţile morţilor) a fost redactată de Forrai Ibolya (Forrai I. 1987: 42-80).
Apicultura a reapărut în perioada Renaşterii târzii, în secolul al XVI-lea, în Germania, Anglia şi Franţa. De la mijlocul secolului al XVIII-lea până la mijlocul secolului al XIX-lea în Ungaria s-au scris aproximativ 50 de cărţi de apicultură (Gunda B. 2001: 67). Cărţile de apicultură din arhivele clujene au fost cercetate de Csetri Elek (Csetri E. 2001).
4. Scrisul a devenit o formă şi o unealtă a menţinerii contactelor. Tipurile de texte care înlesnesc comunicarea socială pot fi împărţite în două mari grupuri. Scrisoarea oficială este o formă a contactului cu instituţiile, întărind inegalităţile unei ierarhii sociale. Kovách Géza a publicat 85 de scrisori scrise de iobagi (Kovách 1971). În Ungaria, scrisorile particulare au apărut în secolul al XIII-lea. Din secolul al XIV-lea sunt folosite de nobilime şi de clasa de mijloc, iar din secolul al XV-lea utilizarea lor s-a extins şi asupra nobililor de rând şi a ţăranilor înstăriţi. Societatea feminină a început să scrie scrisori din secolele XVI-XVII. În perioada Iluminismului, scrisoarea a luat pe de o parte forme literare, iar pe de altă parte s-a încadrat în comunicaţia din lumea afacerilor şi din viaţa privată. Keszeg Vilmos a analizat colecţia de scrisori (228 de bucăţi) a unei ţărănci din Câmpia Transilvaniei, scrise între 1950-1976; Kokó Julianna şi Pozsony Ferenc au studiat corespondenţa din Primul Război Mondial a unei familii din Vârghiş, respectiv Zăbala (Keszeg 1996, Kokó 1999, József 2000, Pozsony 2008).
Scrisoarea versificată a devenit populară în literatura maghiară de la sfârşitul secolului al XVIII-lea, iar varianta ei populară a devenit frecventă la sfârşitul secolului al XVIII-lea şi la începutul secolului al XIX-lea. Mailand Oszkár, în lucrarea Székelyföldi gyűjtés, a publicat o scrisoare în versuri sub titlul Egy levél versben [O scrisoare în versuri]. (Mailand 1905: 352-355). László Gyula a analizat „cărticica scrisă de mână" a unui tânăr din Doboşeni (László 1943: 89). Albert Ernő a studiat 342 de scrisori în versuri din Secuime (Ciuc şi Trei Scaune), scrise între 1744-1970 (Albert 1999). Konsza Samu a publicat scrisori în versuri dintr-un singur manuscris al unei cărţi militare (Konsza 1957: 541-549). Horváth István a publicat corespondenţa în versuri din 1923 a unui soldat din Ozd şi a iubitei sale sub titlul Népi szerelmeslevelek [Scrisori de dragoste populare Horváth 1971: 313-316]. Seres András a publicat poezii din 7 caiete manuscrise găsite în Ţara Bârsei (Seres A. 1984: 349-353). Sub titlul Szerelmes versek, verses levelek [Poezii de dragoste, scrisori în versuri] pot fi citite poezii nedatate din Aluniş (Zsigmond J.-Palkó A. 1996: 81-85). Keszeg Vilmos a publicat poezii în versuri din secolele XIX-XX, scrise în Scaunul Secuiesc al Arieşului (Keszeg V. 2004 I.: 397-420).
În aria lingvistică maghiară organizarea breslelor poate fi datată încă din secolul al XIII-lea. Numărul lor a crescut în secolele XIV-XV şi, într-un nou val, în secolele XVII-XVIII. Membrii organizaţiilor erau anunţaţi de evenimentele planificate sau extraordinare prin tăbliţele de convocare (hivogató táblák).
În societatea informatică, tipul de text pe care se bazează comunicarea este e-mailul, scrisoarea electronică (electronic mail, în original). În cercul utilizatorilor de calculatoare corespondenţa electronică a apărut în 1965. În istoria ei, momentul de cotitură l-a constituit, în 1983, apariţia reţelelor de calculatoare (internet). Utilizarea internetului s-a răspândit mai întâi în comunicarea oficială, apoi în viaţa de afaceri, iar apoi a ajuns şi în spaţiul familial. O altă modalitate de contact în societatea informatică mobilă este sms-ul (Short Message Service, adică „serviciul de mesaje scurte"). Regulamentul sms-urilor datează din 1985.
Scrisorile în lanţ sunt forme noi ale folclorului modern urban. Au o tematică variată: jocuri de noroc, umanitare, ecologiste, atenţionări despre viruşi, religioase. Sunt răspândite în cercul persoanelor cu aceleaşi preocupări, manipulând opinia publică.
5. Scrierea are un rol important în organizarea şi perpetuarea povestirilor de viaţă, a identităţii narative, a memoriei genealogice şi a istoriei locale.
6. Scrierea creativă. Unul din curentele de cercetare din tematica scrierii identifică încă din Evul Mediu scrierea de amatori (A. Mouaci 2001). Cele două tipuri ale acesteia sunt poezia ocazională şi scrierea autonomă.
7. Inscripţia, graffiti-ul. Literatura inscripţiilor se referă la textele de pe clădiri, construcţii, obiecte, iar epigrafia este ştiinţa acestor inscripţii. Inscripţiile din mediul rural au apărut şi s-au răspândit odată cu alfabetizarea populaţiei. În Europa Occidentală apar în secolul al XVI-lea, în Ungaria în cel de-al XVII-lea, ca o imitaţie a unui obicei al nobilimii şi al clasei de mijloc (Csilléry 1979). La început a avut o funcţie practică, conţinând ani şi nume. Mai târziu a devenit din ce în ce mai mare, cu un accentuat caracter decorativ. Obiectele ţărăneşti prezintă destul de rar inscripţii religioase. În secolul al XIX-lea s-au înmulţit inscripţiile patriotice, pe vasele de lut au apărut texte care îndemnau să fie cumpărate. O parte sunt anonime (inscripţiile de pe obiecte), altele apar cu scopul de a perpetua numele autorului (inscripţii din peşteri, daruri de logodnă). Inscripţia de tip mijlocit popularizează ideile unui autor cunoscut (de exemplu citate din Biblie pe pereţii clădirilor, ale mobilierului). De multe ori inscripţiile sunt formate din cuvinte noţionale, datează (anul) sau conţine numele persoanei, al localităţii, al străzii). Inscripţiile funerare sunt uneori în versuri, pe când cele de pe păretare iau această formă în mod regulat. Uneori, sunt notate textele oralităţii primare (fragmente de cântece de petrecere însemnate pe ţigle, pe păretare). Literatura inscripţiilor este bogată şi variată. A utilizat toate tehnicile de scriere: dăltuire, vopsire, cusut, ţesut, ardere, tipărire. Suprafeţele folosite pentru inscripţii pot fi grupate în felul următor: I. inscripţii de pe clădiri: 1. biserică, 2. cetate, zidul cetăţii, 3. primăria, închisoarea, 4. locuinţe, II. inscripţii funerare, III. inscripţii de pe unelte, ustensile: 1. clopot, 2. baptisteriu, 3. haine preoţeşti, pictură de pe altar, frescă, 4. mobilier din biserică, 5. îmbrăcăminte şi elementele ei, 6. unelte casnice, 7. tablou, 8. covor, tapet, 9. instrument, 10. armă (Kubinyi András citat de Balázs 1999: 321). Motivaţiile inscripţiilor sunt diverse: pot avea funcţii magice, datează evenimente, comemorează anumite persoane, exprimă relaţii de proprietate, o opinie subiectivă (de exemplu, revoltă), ocuparea sau divizarea unui spaţiu, caracterul oficial sau privat al locului, marchează o anumită identitate, oferă o experienţă estetică sau informaţii cu caracter practic. Un tip particular de inscripţii îl reprezintă semnele arse pe corpul animalelor sau al condamnaţilor, tatuajul corpului omenesc.
Atenţia cercetătorilor s-a îndreptat către inscripţii din secolul al XIX-lea. Un cercetător sârguincios al inscripţiilor a fost învăţătorul şi inspectorul şcolar Téglás István (1853-1915) care, mulţumită profesiei sale, a cutreierat mai multe ţinuturi din Ardeal: Făgăraş, Braşov, Valea Jiului, Sibiu, Rupea, Sighişoara, Turda şi Bistriţa (Bajusz I. ed. 2005. I/1: 9-14). Orbán Balázs a colindat Ţinutul Secuiesc şi a notat inscripţiile de pe clădiri şi obiecte de cult (Orbán 1867-1873). În prima jumătate a secolului al XX-lea inscripţiile de pe clădiri au fost culese de istoria culturii şi de istoria artelor (Kelemen 1945, Entz 1994). Studii şi prezentări de texte publicate vizau inscripţiile de pe porţile din zona Praid (Márton 1999), de pe ţiglele din Secuime (Demeter-Miklós 2005), din peşterile ardelene (Emődi 2001; Dénes-Emődi 2002), de pe cadourile de logodnă sculptate şi cusute din Ardeal, respectiv Mera ( Kós 1979; Tötszegi 2007), despre semnele de proprietate de pe materialele textile (Kabay 1978).
Denumirea internaţională a mâzgăliturilor, graffiti, e un cuvânt de origine greacă şi s-a răspândit prin filieră italiană. Întemeietorul cercetărilor maghiare este Balázs Géza. Interesul său s-a îndreptat către culegerea mâzgăliturilor de pe trenurile locale din Gödöllő, din taberele studenţeşti, precum şi către alcătuirea unei tipologii (Balázs 1994). Jakab Albert Zsolt a analizat mesajele interetnice ale mâzgăliturilor politice şi cele de pe băncile Facultăţii de Filologie din Cluj (Jakab 2002, 2004, 2006, 2007).